Om deltagelse i skirenn

Emit-brikke fra og med 11 år

Skiforbundet har innført Emit-brikke (chip forelektronisk tidtakning) for løpere fra og med 11-årsklassen. Det vil siat alle som planlegger å gå noen renn framover må skaffe seg dette. Brikkenummer registreres i Min Idrett, og man bruker denne brikken i de aller fleste renn.

Her er link for kort info om ordningen og kjøp av brikke.

Skilisens påkrevet fra fylte 13 år

Frem til man fyller 13 år er alle utøvere forsikret via NIFs barneforsikring.Etter fylte 13 år må man løse skilisens for å være forsikret, og for å kunne gå renn. De som tidligere ikke har løst lisens går inn på www.skilisens.no.Her registrer man seg, og når klubben har "aktivert" lisensen får man en mail fra Skiforbundet med betalingsinformasjon for nettbank. Når betalingen er registrert finner man lisensen på utøveren i www.minidrett.no, og den følger utøveren automatisk gjennom alle renn. All info om ordningen, forsikringer, spørsmål og svar osv ligger på www.skilisens.no.

Uvant med skirenn?

I dette skrivet finner du nyttig informasjon for deg som ikke er så erfaren.

Skiutstyr for barn og unge

Norges Skiforbund har laget en fin guide for skiutstyr til barn til og med 11 år.

Husk å ta hensyn til vekt. Det er viktig at barn ikke har for lange og for stive ski, fordi de da vil få dårligfest og føle at de alltid har bakglatte ski. Dette dreper skigleden og motivasjonen:)

I tillegg kan vi gå ut med følgende veiledninger for de som er 12 år og eldre:

Skilengder klassisk:
Junior: Kroppslengde + 15-25 cm
Senior: Kroppslengde + 20-30 cm

Skilengder skøyting:
Junior: Kroppslengde + 0-10 cm
Senior: Kroppslengde + 5-15 cm

Stavlengder:
Klassisk: Kroppslengde - ca 30 cm
Skøyting: Kroppslengde - ca 20 cm

Det er en generell erfaring og anbefaling at utøvere fra 11-12-årsnivå bør anskaffe egne ski for klassisk og skøyting for å oppnå god utvikling og mestringsglede. Når det gjelder støvler er mange av dagens kombistøvler erfaringsmessig gode nok til å brukes i begge stilarter til og med 13-14-årsnivå.

Om rulleski

Norges skiforbund opererer ikke lenger med noen nedre aldersgrense for å starte rulleskitrening. I Lørenskog skiklubb starter vi med rulleski som en ordinær del av treningen når utøverne blir 11-åringer, dvs i barmarksesongen på våren 4. klasse/høsten 5. klasse. Rulleski kan også brukes som et innslag på treninger/samlinger for enda yngre utøvere.
Til og med 14 år fokuserer vi kun på skøyting når det gjelder rulleski. Det er mange meninger om utstyr, men som en generell føring anbefaler vi "Junior skøyteski" til de yngste utøverne opp til og med 11-12. I takt med økt ferdighetsnivå og fysisk størrelse kan man gå over til "vanlige" skøyteski. For enkelte erfarne og fysisk utviklede utøvere kan dette være på 12-årsnivå, mens det for andre passer å bruke junior skøyteski til 13- eller 14-årsalderen.
Når utøveren regnes som 15-åring (våren 9. klasse) begynner man også med klassisk som del av rulleskitreningen, og det er behov for egne ski for dette.

Rulleskistaver
Mye av rulleskitreningen særlig blant de yngste foregår uten staver, men staver brukes også her til en viss grad. Lengde på staver bør tilsvare som på vanlige ski. Det vil si at skøytestaver minimum bør rekke utøveren til haka når man står på skiene (husk at hjulene bygger en del i høyden).
Det anbefales at man bruker staver med asfaltpigg. Vanlige "snøtrinser" blir fort nedslitt, og biter dårlig på asfalt slik at staven lett glir unna, noe som gir dårlig mestringsfølelse. Man kan kjøpe egne rulleskistaver, alternativt skiftes trinse enkelt på kjøkkenbenken hjemme: Varme opp stav/trinse med varmt/kokende vann og trekk trinsen av. Når asfaltpigg settes på anbefales det å bruke litt smeltelim. Asfaltpigger er tilgjengelig fra de fleste stavprodusenter.

Øvrig utstyr på rulleski
Hjelm er obligatorisk ved all rulleskiaktivitet, og refleksvest dersom man skal bevege seg utenfor lukkede områder. I tillegg anbefales skihansker, både pga grep og som beskyttelse ved fall. Øvrig beskyttelse på knær, albuer og ev. håndledd anbefales, men dette må vurderes av hver enkelt.

Litt om prepping og smøring av ski

Filmsnuttene er laget av Norges Skiforbund